OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ
1. Už patřím do společnosti
Obsah bloku: adaptace dětí na nové prostředí, poznávání prostor MŠ, orientace v prostředí, posilování soudržnosti třídy, rozvíjení kamarádství, dodržování daných pravidel a hlavních zásad bezpečnosti, seznamování s okolím MŠ
Dílčí vzdělávací cíle:
● ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
● rozvoj receptivních řečových schopností a jazykových dovedností (vnímání, naslouchání, porozumění)
● rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání
● poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů k sobě (sebedůvěra, sebevědomí, vl. identita) získání relativní citové samostatnosti
● seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
● osvojení si element. poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
● poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření
● rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přináležet k nim a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
● seznamování s místem a prostředím v němž dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
2. Co nám přináší podzim
Obsah bloku: pojmenování a rozlišování ovoce a zeleniny, význam pro zdraví, poznávání volně žijících zvířat a jejich života, osvojování poznatků o podzimním lese, poznávání stromů a jejich plodů, dary lesa, podzimní počasí, změny v přírodě, podzimní činnosti dětí
Dílčí vzdělávací cíle:
● zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky
● rozvoj a užívání všech smyslů
● rozvoj receptivních řečových schopností a jazykových dovedností (vnímání, naslouchání, porozumění)
● rozvoj tvořivosti (myšlení, řešení problémů, tvořivé sebevyjádření)
● rozvoj schopnosti sebeovládání
● seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
● rozvoj společenského i estetického vkusu
● pochopení, že lidská činnost může prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
3. Moje tělo
Obsah bloku: poznávání částí těla a jejich funkce, rozdíly – chlapci a děvčata, co prospívá nebo škodí zdraví dětí, chování u lékaře, protidrogová prevence, nesprávné chování dospělých, rozlišování časového sledu v průběhu dne
Dílčí vzdělávací cíle:
● uvědomění si vlastního těla
● osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě rozvoj receptivních řečových schopností a jazykových dovedností (vnímání, naslouchání, porozumění)
● přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému) rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
posilování prosociálního chování ve vztahu v MŠ
● ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností, aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
● osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
4. Vánoční čas
Obsah bloku: seznamování s tradicemi a zvyky (Mikuláš, Vánoce), rozvoj vztahů k rodině i ostatním, prosociální cítění, vyjadřování vlastních myšlenek a přání, rozvoj tvůrčích dovedností
Dílčí vzdělávací cíle:
● zdokonalování dovedností v oblasti jemné motoriky
● rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
● osvojení si některých dovedností a poznatků, které předcházejí čtení a psaní, rozvoj zájmu o další formy (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
● rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
● rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet a prožívat je osvojení si element. poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
● posilování prosociálního chování ve vztahu v rodině
● vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
● rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
5. Zima, zima, zimička
Obsah bloku: osvojení poznatků o ptácích (o volně žijících zvířatech), pomoc živočichům, změny v přírodě, sled ročních dob, počasí – nové pojmy, péče o vlastní zdraví
Dílčí vzdělávací cíle:
● rozvoj pohybových schopností
● rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
● rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
● osvojení si některých dovedností a poznatků, které předcházejí čtení a psaní, rozvoj zájmu o další formy (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
● vytváření pozitivního vztahu k učení
● osvojení si elementár. poznatků o znakových systémech a jejich funkci (písmena, čísla)
● rozvoj schopnosti sebeovládání
● posilování prosociálního chování ve vztahu v MŠ
● poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření
● rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
6. Svět kolem nás
Obsah bloku: vytváření kladných postojů k lidské práci, k hodnotám, seznamování s lidovými tradicemi – masopust, podpora bezpečnosti dětí v silničním provozu, elementární poznatky o našem městě a ČR, seznamování s prostředím ZŠ, přibližování základních poznatků o vesmíru
Dílčí vzdělávací cíle:
● osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
● rozvoj produktivních řečových schopností a jazykových dovedností (výslovnost, vyjadřování, mluvní projev, vytváření pojmů)
● rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, získání schopností záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
● posilování prosociálního chování ve vztahu v děts. herní skupině
● seznamování se světem a s prostředím v němž dítě žije
● vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
● vytváření element. povědomí o přírodním, kulturním i technickém prostředí, o rozmanitosti, vývoji a proměnách
● vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí
7. Jaro ťuká
Obsah bloku: upevňování sounáležitosti s živou i neživou přírodou, zařazování pokusů, chápání sledu ročních období, poznávání přírody v jarním období, seznamování s jarními lidovými tradicemi
Dílčí vzdělávací cíle:
● osvojení si přiměřených praktických dovedností
● rozvoj produktivních řečových schopností a jazykových dovedností (výslovnost, vyjadřování, mluvní projev, vytváření pojmů)
● posilování přirozených poznávacích citů (zvídavost, zájem, radost z objevování)
● rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
● posilování prosociálního chování ve vztahu v děts. herní skupině
● vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů k umění a kultuře
● seznamování s místem a prostředím v němž dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
8. Máme rádi zvířata
Obsah bloku: význam zvířat pro člověka, přímý kontakt se zvířaty, posilování kladných vztahů, poznávání odlišností zvířat a lidí (chování, způsob života, možnost pohybu, ovlivňování vlastního života ...)
Dílčí vzdělávací cíle:
● osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
● rozvoj produktivních řečových schopností a jazykových dovedností (výslovnost, vyjadřování, mluvní projev, vytváření pojmů)
● přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému)
● rozvoj tvořivosti (myšlení, řešení problémů, tvořivé sebevyjádření)
● rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
● rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
● rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přináležet k nim a vnímat a přijímat
● základní hodnoty v tomto společenství uznávané
● rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
9. Měsíc květů
Obsah bloku: prohlubování vztahu k matce a vazeb v rodině, chování k rodičům, uplatňování tvořivosti a samostatnosti dětí, posilování udržování pozornosti při činnostech, podporování ekologického cítění
Dílčí vzdělávací cíle:
● rozvoj a užívání všech smyslů
● rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
● osvojení si některých dovedností a poznatků, které předcházejí čtení a psaní, rozvoj zájmu o další formy (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
● rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet a prožívat je
● posilování prosociálního chování ve vztahu v rodině
● rozvoj kooperativních dovedností
● vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
● pochopení, že lidská činnost může prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
10. Letní radovánky
Obsah bloku: posilování kamarádství a přátelství, prožívání soucitu k ostatním dětem na celém světě, uvědomování si významu vody pro život ale i nebezpečí, poznávat koloběh vody, seznamování s elementárními poznatky o létu, poznávání hmyzu, loučení s předškoláky
Dílčí vzdělávací cíle:
● vytváření zdravých životních návyků a postojů
● rozvoj produktivních řečových schopností a jazykových dovedností (výslovnost, vyjadřování, mluvní projev, vytváření pojmů)
● rozvoj tvořivosti (myšlení, řešení problémů, tvořivé sebevyjádření)
● rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
● vytváření prosociálních postojů (tolerance, přizpůsobivost, citlivost k jiným ..)
● vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
● poznávání jiných kultur
11. Prázdniny
Obsah bloku: rozvíjení vyjadřovacích schopností, poznávání krás celé naší republiky i zahraničí, procvičování paměti, upevňování vztahů mezi dětmi
Dílčí vzdělávací cíle:
● rozvoj pohybových schopností
● rozvoj receptivních řečových schopností a jazykových dovedností (vnímání, naslouchání, porozumění)
● rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
● rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
● vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností