Základem pedagogické práce v MŠ je školní vzdělávací program s vytyčenými integrovanými bloky. Každý integrovaný blok má několik podtémat, která jsou dětem blízká, vychází z jejich vlastních zkušeností nebo jsou pro ně zajímavá. Nabídka není závazná, ale pedagogové si vybírají a upravují podtémata tak, aby byla přiměřená věku a složení dětí, počasí, aktuální situaci ve třídě, nabídce okolí… Vždy ale nabízené činnosti musí směřovat k plnění cílů, výstupů a očekávaných kompetencí.
Náš školní vzdělávací program má název: „S pohádkou poznáváme svět kolem nás“. Celková koncepce programu vychází z pohádek.
Kde se tu vzaly pohádky a kdo je složil z vět?
Připluly zdávna řekou řeči.
Chyť si je, milý vypravěči, a začni vyprávět!
J. Žáček, Pohádky na dobrý den
Formy vzdělávání
Vzdělávání je přizpůsobeno vývojovým, sociálním a emocionálním potřebám dětí předškolního věku a doplňuje rodinnou výchovu. Specifickou formou je didakticky zacílená činnost – pedagog s dítětem naplňuje konkrétní vzdělávací cíle formou záměrného i spontánního učení. Děti jsou vedeny k samostatným činnostem, k individuální volbě činností, ke kolektivní spolupráci, je podněcováno jejich sebevědomí atd.
Výchovně vzdělávací činnosti mají různou formu:
- spontánní činnosti
- řízené a samostatné činnosti (frontální činnosti, skupinové činnosti, individuální činnosti, prožitkové učení, experimentování, projektové učení, problémové učení)
- relaxační činnosti
- odpočinkové činnosti
- další aktivity (zájmové aktivity, výlety, plavecký kurz ...)
K dětem se specifickými vzdělávacími potřebami pedagog přistupuje individuálně tak, aby napomáhal optimálnímu rozvoji osobnosti dítěte a co největší samostatnosti (př. děti s odloženou školní docházkou).
Integrované bloky a témata
1. Pohádkové přivítání v MŠ
- naše školka (prostředí)
- moji kamarádi
- Nabídka pohádek: Paleček a jeho kamarádi, Boudo, budko, O pejskovi a kočičce, Zvířátka a loupežníci, Devět
2. Pohádkový podzim
- podzim na zahradě - ovoce, zelenina, podzimní práce, drobní živočichové (myš, krtek apod.)
- podzim v lese - volně žijící zvířata (+ poznávání zvířat), rostliny, houby
- co je podzim - počasí, činnosti dětí, charakteristické znaky, shrnutí
- Nabídka pohádek: Vláďův drak, O veliké řepě, O Budulínkovi, O třech medvědech, O Smolíčkovi, O ztracené kuňce, Míček Flíček, Pohádky z naší zahrádky
3. Pohádkové zdraví
- části lidského těla (+ funkce orgánů)
- ochrana zdraví (+ hygiena, nemoci, hendikepovaní lidé)
- časové vztahy (ráno, poledne, večer, den, noc)
- Nabídka pohádek: O bacilovi, Mach a Šebestová, O Palečkovi, O dvanácti měsíčkách, Jak si uděláme zeměkouli
4. Pohádkový vánoční čas
- Mikuláš
- Vánoce
- Nabídka pohádek: Čert a Káča, Kocour Mikeš, Krteček a Vánoce
5. Pohádková zima
- ptáci (a zvířata) v zimě (+ poznávání), pomoc lidí
- co je zima - počasí, činnosti dětí, sporty, charakteristické znaky
- Nabídka pohádek: Ledové království, Krtek a sněhulák, Alenčina čítanka, Martínkova čítanka
6. Pohádkový svět
- karneval
- povolání, jak se co vyrábí
- dopravní prostředky, bezpečnost, naše město
- základní škola – zápis (3. oddělení)
- vesmír, Země (3. oddělení)
- Nabídka pohádek: O koblížkovi, Neználek na Měsíci, Mach a Šebestová, Děti a hry, Devatero pohádek
7. Pohádkové jaro
- jaro - jarní práce, květiny
- co je jaro - počasí, činnosti dětí, charakteristické znaky
- Velikonoce
- Nabídka pohádek: Květuščina zahrádek, O víle Amálce, Pohádky z naší zahrádky
8. Pohádková zvířata
- domácí zvířata (+ mláďata)
- exotická zvířata
- Nabídka pohádek: Zvířátka a loupežníci, O koťátku, které zapomnělo mňoukat, O slepičce a kohoutkovi, O velblouďátku, O pejskovi a kočičce, Kuřátko a obilí, Puf a Muf, Zapomenuté jehňátko, O malém tygrovi, poprask v ZOO
9. Pohádková maminka
- květiny (na zahradě)
- svátek matek, u nás doma, moje rodina
- Nabídka pohádek: Proč maminka Adámka nechce, Perníková chaloupka, O poslušných kůzlátkách, Hrnečku, vař!
10. Pohádkové léto
- den dětí (+ kdo žije s námi na planetě - lidské rasy, různé kultury)
- potok, řeka, moře (život, živočichové) + koloběh vody v přírodě (+ ekologie)
- co je léto - letní louka, zahrada (rostliny), hmyz, charakteristické znaky, počasí
- rozloučení s MŠ
- škola v přírodě
- Nabídka pohádek: Včelí medvídci, Krtek a kalhotky, Ferda mravenec, Příběhy skřítka Medovníčka
11. Pohádkové prázdniny
- cestování (+ letní činnosti dětí), kam pojedu, zážitky z prázdnin
- Nabídka pohádek: Dobrodružství Pavlíka a Týnky, Prázdniny s Babou Jagou, Honzíkova cesta
Obsah vzdělávání
1. Už patřím do společnosti
- Obsah bloku: adaptace dětí na nové prostředí, poznávání prostor MŠ, orientace v prostředí, posilování soudržnosti třídy, rozvíjení kamarádství, dodržování daných pravidel a hlavních zásad bezpečnosti, seznamování s okolím MŠ
- Dílčí vzdělávací cíle:
- ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- rozvoj receptivních řečových schopností a jazykových dovedností (vnímání, naslouchání, porozumění)
- rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání
- poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů k sobě (sebedůvěra, sebevědomí, vl. identita) získání relativní citové samostatnosti
- seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
- osvojení si element. poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
- poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření
- rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přináležet k nim a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
- seznamování s místem a prostředím v němž dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
2. Co nám přináší podzim
- Obsah bloku: pojmenování a rozlišování ovoce a zeleniny, význam pro zdraví, poznávání volně žijících zvířat a jejich života, osvojování poznatků o podzimním lese, poznávání stromů a jejich plodů, dary lesa, podzimní počasí, změny v přírodě, podzimní činnosti dětí
- Dílčí vzdělávací cíle:
- zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky
- rozvoj a užívání všech smyslů
- rozvoj receptivních řečových schopností a jazykových dovedností (vnímání, naslouchání, porozumění)
- rozvoj tvořivosti (myšlení, řešení problémů, tvořivé sebevyjádření)
- rozvoj schopnosti sebeovládání
- seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
- rozvoj společenského i estetického vkusu
- pochopení, že lidská činnost může prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
3. Moje tělo
- Obsah bloku: poznávání částí těla a jejich funkce, rozdíly – chlapci a děvčata, co prospívá nebo škodí zdraví dětí, chování u lékaře, protidrogová prevence, nesprávné chování dospělých, rozlišování časového sledu v průběhu dne
- Dílčí vzdělávací cíle:
- uvědomění si vlastního těla
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě rozvoj receptivních řečových schopností a jazykových dovedností (vnímání, naslouchání, porozumění)
- přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému) rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- posilování prosociálního chování ve vztahu v MŠ
- ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností, aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
- osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
4. Vánoční čas
- Obsah bloku: seznamování s tradicemi a zvyky (Mikuláš, Vánoce), rozvoj vztahů k rodině i ostatním, prosociální cítění, vyjadřování vlastních myšlenek a přání, rozvoj tvůrčích dovedností
- Dílčí vzdělávací cíle:
- zdokonalování dovedností v oblasti jemné motoriky
- rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
- osvojení si některých dovedností a poznatků, které předcházejí čtení a psaní, rozvoj zájmu o další formy (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
- rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
- rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet a prožívat je osvojení si element. poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
- posilování prosociálního chování ve vztahu v rodině
- vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
5. Zima, zima, zimička
- Obsah bloku: osvojení poznatků o ptácích (o volně žijících zvířatech), pomoc živočichům, změny v přírodě, sled ročních dob, počasí – nové pojmy, péče o vlastní zdraví
- Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj pohybových schopností
- rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
- rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
- osvojení si některých dovedností a poznatků, které předcházejí čtení a psaní, rozvoj zájmu o další formy (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
- vytváření pozitivního vztahu k učení
- osvojení si elementár. poznatků o znakových systémech a jejich funkci (písmena, čísla)
- rozvoj schopnosti sebeovládání
- posilování prosociálního chování ve vztahu v MŠ
- poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření
- rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
6. Svět kolem nás
- Obsah bloku: vytváření kladných postojů k lidské práci, k hodnotám, seznamování s lidovými tradicemi – masopust, podpora bezpečnosti dětí v silničním provozu, elementární poznatky o našem městě a ČR, seznamování s prostředím ZŠ, přibližování základních poznatků o vesmíru
- Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
- rozvoj produktivních řečových schopností a jazykových dovedností (výslovnost, vyjadřování, mluvní projev, vytváření pojmů)
- rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, získání schopností záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
- posilování prosociálního chování ve vztahu v děts. herní skupině
- seznamování se světem a s prostředím v němž dítě žije
- vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
- vytváření element. povědomí o přírodním, kulturním i technickém prostředí, o rozmanitosti, vývoji a proměnách
- vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí
7. Jaro ťuká
- Obsah bloku: upevňování sounáležitosti s živou i neživou přírodou, zařazování pokusů, chápání sledu ročních období, poznávání přírody v jarním období, seznamování s jarními lidovými tradicemi
- Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si přiměřených praktických dovedností
- rozvoj produktivních řečových schopností a jazykových dovedností (výslovnost, vyjadřování, mluvní projev, vytváření pojmů)
- posilování přirozených poznávacích citů (zvídavost, zájem, radost z objevování)
- rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- posilování prosociálního chování ve vztahu v děts. herní skupině
- vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů k umění a kultuře
- seznamování s místem a prostředím v němž dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu
8. Máme rádi zvířata
- Obsah bloku: význam zvířat pro člověka, přímý kontakt se zvířaty, posilování kladných vztahů, poznávání odlišností zvířat a lidí (chování, způsob života, možnost pohybu, ovlivňování vlastního života ...)
- Dílčí vzdělávací cíle:
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
- rozvoj produktivních řečových schopností a jazykových dovedností (výslovnost, vyjadřování, mluvní projev, vytváření pojmů)
- přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému)
- rozvoj tvořivosti (myšlení, řešení problémů, tvořivé sebevyjádření)
- rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přináležet k nim a vnímat a přijímat
- základní hodnoty v tomto společenství uznávané
- rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
9. Měsíc květů
- Obsah bloku: prohlubování vztahu k matce a vazeb v rodině, chování k rodičům, uplatňování tvořivosti a samostatnosti dětí, posilování udržování pozornosti při činnostech, podporování ekologického cítění
- Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj a užívání všech smyslů
- rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
- osvojení si některých dovedností a poznatků, které předcházejí čtení a psaní, rozvoj zájmu o další formy (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
- rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet a prožívat je
- posilování prosociálního chování ve vztahu v rodině
- rozvoj kooperativních dovedností
- vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- pochopení, že lidská činnost může prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
10. Letní radovánky
- Obsah bloku: posilování kamarádství a přátelství, prožívání soucitu k ostatním dětem na celém světě, uvědomování si významu vody pro život ale i nebezpečí, poznávat koloběh vody, seznamování s elementárními poznatky o létu, poznávání hmyzu, loučení s předškoláky
- Dílčí vzdělávací cíle:
- vytváření zdravých životních návyků a postojů
- rozvoj produktivních řečových schopností a jazykových dovedností (výslovnost, vyjadřování, mluvní projev, vytváření pojmů)
- rozvoj tvořivosti (myšlení, řešení problémů, tvořivé sebevyjádření)
- rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- vytváření prosociálních postojů (tolerance, přizpůsobivost, citlivost k jiným ..)
- vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
- poznávání jiných kultur
11. Prázdniny
- Obsah bloku: rozvíjení vyjadřovacích schopností, poznávání krás celé naší republiky i zahraničí, procvičování paměti, upevňování vztahů mezi dětmi
- Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj pohybových schopností
- rozvoj receptivních řečových schopností a jazykových dovedností (vnímání, naslouchání, porozumění)
- rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
- rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
- vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností